Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Studerende

Studerende

 

Uddannelsesplan for Pædagogstuderende

I Kridthuset ser vi frem til at modtage studerende.

De studerende i huset, er med til at sikre at vi er i en stadig udvikling. De studerende kommer og ser på os med nye og kritiske øjne og stiller spørgsmål til dagligdagen handlepraksis.  

På forbesøget vil du sammen med din vejleder blive vist rundt, se mødetider, samt tale om daglig praksis og møde alle de daglige børn.

Hvad kan du forvente :

  • Et åbent hus med masser af rummelighed og plads til at være den man er
  • Engagerede og nærværende kollegaer
  • Indsigt i børns udvikling fra 0 til 6 år ( socialt, emotionelt, sproglig osv.)
  • Indsigt i arbejdet med to-kulturelle børn og familier
  • Indsigt i arbejdet med børn med særlige behov med en inkluderende vinkel.
  • Børns samspil og relationsdannelse ( konfliktløsning, relationer på tværs af aldre og meget mere)
  • Børn og voksnes samspil (empati, nærvær at være "den gode rollemodel" m.m.)
  • Personalesamarbejde ( kommunikation, refleksion, faglig og personlig udvikling m.m.)
  • Forældresamarbejde ( daglig "garderobesnak", deltage i samtaler m.m.)
  • Fælles arrangementer ( arbejdslørdag, julearrangementer, påskefrokost m.m. )
  • Indsigt i en kommunal daginstitutions daglige drift( referencer, økonomi, lovstof og bekendtgørelser m.m.)

Hvad forventer vi af dig :

Forventningerne skal naturligvis ses i forhold til hvor langt du er i dit uddannelsesforløb.

  • At du er åben og imødekommende
  • At du indgår i huset på lige fod med dine øvrige kollegaer
  • At du er en god kollega, udviser engagement, loyalitet og gerne besidder humoristisk sans
  • At du tager såvel pædagogisk som praktisk medansvar for til at huset fungerer.
  • At du kan udvise selvstændigt initiativ og reflektere over såvel egne som kollegaers handlinger.
  • At du er fleksibel

Øvelsespraktik:

Du er en studerende kollega, men du indgår ikke i normeringen.  

Vi forventer at du tilegner dig grundlæggende viden og indsigt i arbejdet i og omkring en daginstitution ved hjælp af iagttagelser ,analyse, vurdering, også af egne handlinger og begrundede handlingsforslag, samt via relevant litteratur og at du kan planlægge, gennemføre og evaluere mindre forløb

1.lønnede praktik:

Du er en studerende kollega og indgår i normeringen

  • Du skal udvikle faglig kompetence og identitet samt træne dig i analyse og perspektivere praksis erfaringer.

2.lønnede praktik:

Du er en studerende kollega, men indgår i et dynamisk samspil med dine kollegaer. Du skal i løbet af praktikken kunne indgå som ligeværdig kollega i forhold til:

  • Faglig kompetence
  • Organisering af arbejdet
  • Gennemførsel af pædagogiske processer
  • Kommunikation og samarbejde
  • Gennemføre et innovativt udviklingsprojekt
  • Øve forældresamarbejde

Vejledning:

Vejledning foregår på mange måder i dagligdage. Vi bestræber os på at afsætte 45 min. ugentlig til vejledning sammen med din vejleder eller en anden ansat. Det er primært dig der ansvarlig for at udarbejde en dagsorden til timerne. Der er bl.a. mulighed for at diskutere, analysere, samt reflektere på forskellige problemstillinger i det pædagogiske arbejde. Opgaven som er en del af praktikken, vil naturligvis også blive diskuteret i vejledningstimerne. Men vi er ikke korrekturlæsere på din opgave, det er dit værk og dit ansvar. Dine øvrige kollager vil også meget gerne være behjælpelige. Så spørg endelig.