Værdier

Vores kerneopgave har vi defineret som:  BØRNS DANNELSE :

* At lade de voksne skabe rammer hvor børn kan blive medskaber af egen læring

* At lade de voksne være gode rollemodeller for normer og regler, og ikke være bange for at holde fast .

* Børn der hele tiden bliver mødt af tydelige og anerkendende voksne føler tryghed og lyst til at udfordre sig selv og verden gennem det at være aktiv

* aktive børn forankre værdier i deres personlige udvikling og i fællesskaber

Vores kerneopgave tager udgangspunkt i hverdagen og de rammer og vilkår vi har.

Vores rammer og vilkår tager udgangspunkt i dagtilbudsloven- pædagogiske læreplaner og Vesthimmerlandslands kommunes DBA og børnesyn

I Kridthuset arbejder vi med

* Sprog: sprogpakken som består af: dialogisk læsning, sproglig tematisk og  samtaler i hverdagen.

* Motorik: V har motorikrum. Vi benytter os af Lanternen: Yoga og gymnastik og Rønbjerg feriecenter: Svømning og bevæglese

* Fri for mobberi:  Et projekt gennem Mary Fondens 4 værdier:

Tolerance: Se og accept af forskelligheder. Behandle hinanden ligeværdigt.

Respekt: Accept og hensyn til alle børn.

Omsorg: Udvise interesse, medfølelse, bekymring og hjælpsomhed

Mod: Sige fra/til, markere egne grænser, se og sige til når andre overskrider grænser.

* Natur:  Vi har fjorden og skoven tæt på i vores nærmiljø. Vi vægter at bruge disse fantastiske muligheder i vores hverdag både i det store og I det lille fællesskab.

* Musik: Vi har hver dag morgensamling fra kl. 9 - 9.15 hvor vi synger årstidens sange. Vi har et musikrum med forskellige instumenter.

* Inklusion: Vi arbejder i det store og det lille fælleskab. Det lille fælleskab er der hvor vi kigger på det enkelte barn og dets behov. Det er der hvor vi  sammen med samarbejdspartnere og forældrene arbejder udfra fælles tiltag der har til hensigt at hjælpe barnet .Vores samarbejdspartnere er PPR ( Psykolger - talepædagoger - inklusionsmedarbejdere ) Sagsbehandlergruppen - BIB ( børn i bevæglese ) og familiestuen ( hjælp til selvhjælp ). Vi har mulighed for at afholder møder med fokus på de enkelte børn og vi kan visitere til de  forskellige instanser der findes i Vesthimmerlands kommune.

Vores udgangspunkt er Vesthimmerlandsmodellen som indeholder retningslinjer og muligheder som alle kommunale institutioner er en del af.

Vi  arbejder med det store fællesskab i forhold til at alle børn skal tilbydes de samme præmisser og vilkår,  uanset køn, tilhørsforhold og alder.

Vores Værdier er TILLID     NÆRVÆR     GLÆDE. Disse værdier afspejler samarbejdet med Børn - forældre og personale

TILLID: Vores tillidsord er følgende:

At turde - fortrolighed - at kunne rumme forskelligheder - åbenhed - respekt - accept - tryghed - lytte - den næødvendige samtale - ærlighed - tydelighed - udvise arrangement for de enkelte individer - give feedback - god omgangstone - skabe plads til faglighed.

NÆRVÆR Vores nærværsord er følgende:

Se og blive ser - den gode historie - give tid - god kommunikation - omsorg - være i øjenhøjde - udvise interesse for det enkelte individ - være tilstede - lydhør - være opmærksom - bakke hinanden op - hilse på hver dag.

GLÆDE: Vores glædesord er følgende:

Humor - opnærksomhed på krobssprog - Udstråling - positive italesættelser - oprigtighed - at glæde sig sammen - at skabe succere sammen - give anerkendelse og ros - skabe gode strategier - mimik - udvise glæder overfor det enkelte individ - se stemninger og afstem derefter.

Vores værdiord er fremkommet gennem en lang process i personalegruppen og på et møde hvor forældrene beskrev hvad værdiordene betød for dem.

Vi går til svømning med børnene engang om ugen fra oktober til maj måned

Vi går til yoga / bevægelse engang om ugen fra oktober til maj måned

Vi synger hver morgen kl. 9.00 i fællesrummet inden vi går igang med de daglige aktiviteter