Pædagogisk målsætning
Med udgangspunkt i lovgivningen på børnepasningsområdet, samt Vesthimmerlands kommunes børnepolitik, har vi i samarbejde med bestyrelsen udarbejdet institutionens pædagogiske målsætning / værdigrundlag.
Vision.
Vores vision er at være en børnehave, der med udgangspunkt i vore kerneydelse - vores læreplaner og vores værdier kan give det enkelte barn lyst til leg- lyst til læring - lyst og evne til udvikling - lyst og evne til at være i et fællesskab både følelsesmæssigt og intellektuelt.
Vi vil gerne give børnene mulighed for at lære verden at kende gennem
DIFFERENTIERDE FÆLLESSKABER.
Det lille fællesskab: Her vil vi støtte det enkelte barn gennem mestring af hverdagen. Vi vil give mulighed for at hjælpe barnet gennem et pædagogisk arbejde i små grupper. Vi vil arbejde med barnets kompetencer og få øje på alt det barnet er god til.
Det store fælleskab: Her vil vi vise den røde tråd som indeholder værdier, projekter, årsplaner og læreplaner. Her er vi igang med at udfolde vores strategier og visioner og mål for både det enkelte barn og for gruppen.
Vores mål er at børnene skal have mulighed for at befinde sig i begge grupper hvor både det individuelle og fællesskabet er i fokus.
Vores disponering er :
Vi arbejder udfra bevidste pædagogiske handlinger hvor strategier og visioner er i fokus. Vi arbejder med indretning og læringsmiljøer som del af vores planlægning. Vi skaber rammer og vilkår der giver os alle ansvar, tillid og nærvær. Vi er en professionel personalegruppe der hele tiden udvikler os gennem efteruddannelse og som gennem samarbejdet med forældrene har øje på forandringer og ændringer.
Vi vil fortælle den gode historier i erkendelse af at vi alle har bedst af at blive set,hørt og mødt på vores kompetencer og på det vi er aller bedst til.
DE SOCIALE KOMPETENCER
At have sociale kompetencer er en vigtig egenskab i forhold til både vores kerneydelse og vores værdier. Dette gælder for både børn og voksne- Det er følgende tegn vi kigger på og lærer børnene at mestre
* Kan man lykkes i et samspil med andre
* Kan man engagere sig i et samspil med andre på en måde der er socialt anerkendt
* Har man en positiv social selvopfattelse - bliver man mødt på sit selværd
* har man grundlæggende tillid til andre
* har man hensigtsmæssige sociale færdigheder
* Kan man regulere egne følelser og undertrykke impulser - udvise selvkontrol
Daglig struktur.
Vi lægger vægt på at skabe en hverdag, der er en blanding af såvel planlagte som spontane aktiviteter og som tager udgangspunkt i hvad der optager os for tiden. Hver måned udarbejdes der en månedsplan for hver gruppe, hvor de fastlagte aktiviteter vil fremgå. Vi kommunikere på Infoba og bruger opslagstavler og vinduespartier ligeledes til opslag m.m. Husk at kikke hver dag !
Vi skriver hver dag når personalet er fraværende, og hvilke vikarer vi bruger i stedet for og i den forbindelse kan der være aktiviteter der er aflyste eller udsat.
Kl.6.15 : Institutionen åbner og der dækkes op til morgenmad. Indtil kl.7.30 er der morgenhygge rundt om bordet, hvor der sidder voksne, som samtidig kan tage imod beskeder og hjælper med at "vinke" farvel.
Når børnene er færdige med at spise siver de ud på stuerne - hele huset er til disposition.
Kl.7.30: Der er nu mødt voksne ind fra alle stuer og børnene begynder at trækker hen på deres basis stue.
Kl.9.00: Samling på stuerne, hvor madpakke 1 spises i fællesskab. Derer også plads til højtlæsning, samtale (fortælle/lytte) og planlægning af formiddagens aktiviteter.
Kl. 9.30: Der foregår forskellige aktiviteter på stuerne /legepladsen og ud af huset.
Kl.11.00: Der spiser madpakke 2 på stuerne eller ude i den skønne natur.
Kl.12.00: Børnene leger, for det meste udenfor, men mens andre børn sover
Der er mulighed for at barnet kan sove til middag.
Kl.14.00: Alle spiser eftermiddagesmad, som Kridthuset byder på frem til kl. 16.00 - børnene spiser når de har lyst i vores lille cafe.
Kl.14.30 : Leg / aktivitet på stuerne / legepladsen og i fællesrummet.
Kl.17.00 : Institutionen lukker.
Fredag lukkes der kl.16.00
Kostpolitik / forplejning.
Kridthuset overordnede kostpolitik tager afsæt i Vesthimmerlands Kommunes kostpolitik for de 0-6 årige.
Barnet medbringer frugt og madpakke til frokost- der er køleskab på hver stue.
Eftermiddagsmad giver Kridthuset.
Det er naturligvis forældrene, der bestemmer indholdtet i barnets madkasse og vi blander os ikke i hvad der er med og i hvilken rækkefølge den medbragte mad spises.
Det er dog vigtigt, at barnet får en fornuftig kost, idet maden er det grundstof, barnet skal vokse af.
Vi sørger for morgenmad samt mælk til madpakken. Maden vi serverer er varieret og fornuftig.
Slik hører ikke til hverdagen i Kridthuset.
En gang om måneden er der maddag, hvor vi sammen med børnene planlægger og tilbereder et måltid. Det foregår på hver stue og annonceres på månedsplanen.
Hygiejne omkring måltiderne er meget vigtig.
Der vaskes hænder før og efter der spises og ligeledes inden barnet deltager i eksempelvis bagning.
Vi tager så vidt muligt hensyn til de børn som har særlige behov/forbud i forbindelse med maden eksempelvis kulturelle/religiøse eller allergier.
Det er forældrene som er ansvarlige for at gøre institutionen opmærksomme på dette!
Personalesamarbejdet.
Et godt personalesamarbejde er fundamentet for en god institution.
Vores måde at kontakte og omgås hinanden på, smitter af på børnene og deres måde at handle overfor andre på.
Det er vigtigt at vi er vores opgave som "rollemodel" bevidst.
Fællesskab og tryghed hos de ansatte er med til at skabe trygge rammer for børn og forældre.
Et godt personalesamarbejde betyder for os, at vi kan give hinanden plads og accepterer forskelligheder.
At vi tager hensyn til hinandens stærke og svage sider og hvor vi drager omsorg og føler ansvar for hinanden.
Og at vi frem for alt er ærlige og loyale både overfor os selv - hinanden og vores institution.
Der afholdes personalemøde ca. 1 gang om måneden. Datoerne fastsættes for 1/2 år af gangen.
Forældrebestyrelsen.
Forældrebestyrelsen består af 5 forældrerepræsentanter og 1 medarbejderrepræsentant.
Lederen deltager som sekretær uden stemmeret.
Man vælges for 2 år ad gangen og der afholdes minimum 4 årlige møder.